Zjistěte, jak se chovají návštěvníci na vašem webu
Už od počátku webu lidé sledovali, co se na jejich stránkách děje, začalo to jednoduchými počítadly, měřícími počet návštěvníků. Dnes je k dispozici mnohem sofistikovanější software, díky kterému lze zjistit, co přesně uživatel na stránce dělá, mj. jak se zde pohybuje nebo na co kliká.
Řekněme, že jste si založili nový firemní web, ale nejste si jisti, zda na něm máte ten správný obsah. Máte díky němu nějaké zakázky, ale mohlo by to být lepší. Co teď? Zkusit obsah změnit a čekat, jestli se to nějak projeví? Bez přesných dat a informací to bude vždycky jen metoda pokus – omyl.
Jaký analytický nástroj vybrat?
Nikdy neuděláte chybu, pokud své webové stránky napojíte na Google Analytics, nejpopulárnější měřící nástroj, který je v základní verzi zdarma. Díky němu zjistíte, jak návštěvníci váš web našli a jak se na něm chovají. Lze jej také použít mimo jiné na vyhodnocování návratnosti on-line kampaní, např. na sociálních sítích.
Existují, ale samozřejmě desítky dalších nástrojů, které vám pomohou jít s analytikou více do hloubky a často vám na základě nasbíraných dat poradí co a jak vylepšit – většinou však jde o placený software. Patří mezi ně např. Hotjar, který analyzuje on-line chování návštěvníka mj. pomocí „heat maps”, jež vizualizují nasbírané informace. Další populární nástroj je třeba Smartlook, který pořizuje videozáznamy obrazovky z každé návštěvy. Za vyzkoušení stojí také Facebook Pixel, Spring Metrics, Woopra nebo Clicky.
Jaká data sledovat?
Důležitější než výběr nástroje, je však správně určit jaké metriky je vůbec potřeba měřit. Neexistuje přitom žádný univerzální návod pro všechny weby. Je třeba si uvědomit, čeho chcete dosáhnout, jaký typ návštěvníků pravděpodobně vaše webové stránky navštěvuje a jaké jsou jejich záměry.
První číslo, po kterém se asi budete pídit, je kolik vlastně lidí vůbec na vaše webové stránky chodí. Na takové základní metriky by vám měla odpovědět i firma, u které máte hosting, není potřeba žádných analytických nástrojů. Ujistěte se však, že odlišíte počet unikátních návštěvníků (nezapočítávají se vracející se uživatelé) např. od počtu zobrazených stránek (též zvaných imprese).
Odkud k vám uživatelé chodí?
Další důležitá metrika je zdroj návštěv, tedy odkud k vám uživatel přišel. Může jít o přímou návštěvu (uživatel zadá vaši adresu do prohlížeče); odkaz z jiného webu, sociální sítě, e-mailu apod.; či návštěvu z organického vyhledávání nebo placeného vyhledávání (PPC). Podle toho si můžete určit, které zdroje stojí za to více podpořit, a které pro vás naopak nejsou důležité.
Určitě je také dobré vědět, jaká klíčová slova vám přináší návštěvnost, což najdete v každém lepším nástroji (včetně základní verze Google Analytics). Podle reportu pak můžete upravit klíčová slova a obsah vůbec nebo naopak odstranit fráze, které produkují největší bounce rate (tedy procento návštěvníků, kteří opustí web po zobrazení pouze jedné stránky). Pokud vedete e-shop, pak pro vás bude důležité najít klíčová slova, která generují nejvíce konverzí a dále s nimi pak pracovat.
Nechte si poradit
Mrkněte se také na to, jak se návštěvník na webu pohybuje, tedy z které stránky míří na kterou, nebo z které zpravidla odchází. To může značit, že buď našel kýženou informaci, nebo naopak nenašel, což je pro vás signál, abyste něco změnili. Samozřejmě pokud nemáte s analytikou příliš zkušeností, bude pro vás zpočátku složité takové věci vyhodnocovat, takže je lepší si alespoň základy vyjasnit s odborníky. Mezi ty patříme i my, proto se na nás v případě otázek neváhejte obrátit!
Sdělte nám Váš názor
Něco kreativního i užitečného ke čtení
Sociální sítě pro vaše podnikání
Žijeme v online éře. Doba, kdy pro podnikání byly nejdůležitější Zlaté stránky, je už ...